• PRODUKTINFORMATION
  • Genre:
  • Äventyr
  • Action
  • PEGI:
  • 7plus Violence
  • Konsol:
  • Nintendo 3DS
  • Antal spelare offline:
  • 1
  • Utgivare:
  • Nintendo
  • Releasedatum:
  • 8 juni 2011
  • Språk:
  • Engelska

The Legend of Zelda: Link's Awakening DX

Det må vara lågupplöst och det må vara 2D, men det här är ett av de bästa och charmigaste äventyrsspelen som någonsin gjorts. Missa inte!

Gammalt hederligt upplägg

Tänk dig ett Zelda-äventyr i 2D. Du ser allting ovanifrån precis som i The Legend of Zelda och A Link to the Past, och fienderna är även dem hämtade från dessa spel (en del, klart det finns många nya också). Grafiskt påminner det mer om A Link to the Past även om det självklart inte är lika snyggt eftersom ursprungsformatet heter Game Boy Color.

Storyn

Handlingen i Link's Awakening DX är mycket mer mystisk än i andra Zelda-spel (Majora's Mask undantaget). Här är det inte Ganondorf och prinsessan Zelda som agerar skurk respektive dam i nöd, och äventyret utspelar sig istället på Koholint Island som ligger så långt ifrån Hyrule du kan tänka dig.

Link har varit ute på en resa för att skaffa mer erfarenhet när vädret plötsligt försämras. Det spöregnar och plötsligt slår blixten ned i Links skepp! Skärmen vitnar och Link slås medvetslös...

Den unga, vackra flickan Marin tar en promenad på Koholint Islands strand när hon får syn på Link som spolats upp. Hon skyndar sig fram och försöker skaka liv i vår hjälte, men det slutar med att Link släpas till hennes hus, där en nära släkting till Marin, Tarin, bor. När han ligger i sängen vaknar han slutligen upp och äventyret kan börja!

Frågorna är många i början. Vilka är Marin och Tarin? Vad är det för konstig ö Link har spolats upp på och framför allt - vad är det för jättelikt ägg som ligger på toppen av berget? Vi vill inte avslöja något för dig som inte vet, men räkna med ett spel som inte ger alla svar utan lämnar en del åt spelarens fantasi! Det är lätt att lägga Link's Awakening på minnet då det finns mycket att fundera på, även efter att eftertexterna rullat...

Spelet då...

Eftersom Game Boy bara hade två actionknappar kan du bara använda två föremål samtidigt, dock är det möjligt att kombinera vad du vill. Du behöver exempelvis inte ha svärdet framme alls, utan kan använda bomber på A-knappen och pilbågen på B-knappen. De flesta föremål känns igen från tidigare Zelda-spel, men Roc's Feather var helt ny för Link's Awakening och gav vår hjälte en så lätt kropp att han kunde hoppa högt! Visserligen kunde Link hoppa redan i Zelda II: The Adventure of Link, men då såg du spelet från sidan och inte ovanifrån.

Vidare går det till och med att simma och dyka under vattnet! Det sistnämnda används framför allt för att hitta ingången till en grotta samt vissa hjärtbitar. Som du märker må spelet se gammalt ut på ytan, men spelmässigt slår det till och med A Link to the Past!

DX

Du funderar förmodligen på vad DX betyder. Från början släpptes Link's Awakening till Game Boy vilket innebar svartvit grafik. Några år senare kom DX-versionen med färggrafik och uppdaterat innehåll! Nintendo har valt att släppa den uppdaterade DX-versionen då den innehåller allt som originalet gjorde plus lite till. Du behöver alltså inte vara orolig att du missar något från originalversionen, om du inte är ett fan av monokroma bilder.

Det som framför allt skiljer DX från originalet är att det finns en extra grotta! Den är inte särskilt stor och har inga avancerade pussel, men är ändå en trevlig bonus för dig som vill hitta allt.

  • Lanserades till Game Boy Color 1999.
  • Tyvärr saknas Game Boy Printer-funktion i den här versionen.
Dela |