• PRODUKTINFORMATION
  • Genre:
  • Action
  • Rollspel
  • PEGI:
  • 7plus Violence
  • Konsol:
  • Nintendo 3DS
  • Antal spelare offline:
  • 1
  • Utgivare:
  • Nintendo
  • Releasedatum:
  • 13 september 2012
  • Språk:
  • Engelska

Zelda II: The Adventure of Link (Nintendo 3DS)

Förmodligen det svåraste och mest annorlunda Zelda-spel som gjorts.

Fokus på rollspel och erfarenhetspoäng

Den direkta uppföljaren till The Legend of Zelda förde serien mot en ny, mer rollspelsfokuserad inriktning. Här samlar Link erfarenhetspoäng som gör honom starkare och han använder magier både för att dräpa monster och för att förbättra sina egna förmågor. Som bekant dog Ganon av en silverpil i The Legend of Zelda så han finns faktiskt inte med i det här spelet, förutom på Game Over-skärmen som du lär se minst en gång - Zelda II: The Adventure of Link är svårt... RIKTIGT svårt!

Prinsessan Zelda har fallit i djup sömn och Link har gett sig ut för att hitta modets Trekraft som tillsammans med visdomens och styrkans Trekraft kan väcka henne. Problemet är att många av Ganons underhuggare vill återuppliva sin forne mästare, och för att lyckas med det måste Links blod hällas över Ganons aska!

Äventyr i fågelperspektiv och action från sidan

Till en början påminner spelet om ettan med en fågelvy och skogar, slätter och grottor, men så fort Link nuddar en fiende dras han in i en stridsscen och då växlar perspektivet plötsligt så att man ser all action från sidan! Dessa scener kräver nästan uteslutande ren fingerfärdighet och under spelets andra hälft blir det riktigt svårt.

Svårt var det ja...

Det som gör spelet så svårt är framför allt att dräpta fiender aldrig lämnar hjärtan eller andra livåterställande medel efter sig som de gjorde i ettan. Du får bara erfarenhetspoäng, och vill du fylla på livsmätaren måste du hitta en fé, prata med den rödklädda damen i byarna, använda magin Life eller samla så många poäng att din Life-nivå stiger. Féerna är sällsynta, byarna ligger en bit ifrån grottorna och palatsen, och det tar längre och längre tid att stiga i nivå. Magin Life är det vanligaste sättet att fylla på livsmätaren (som för övrigt består av rutor istället för hjärtan som i originalet), men den kan du oftast bara använda en gång innan magimätaren är körd i botten.

För att ta sig in i det stora palatset (där modets Trekraft väntar) måste Link placera sex kristaller på lika många statyer som finns belägna runtom i Hyrules olika palats. Det finns alltså inte nio nivåer i den här uppföljaren utan endast sju - dock är de mycket större än i originalet, så sammantaget tar Zelda II: The Adventure of Link längre tid att klara än The Legend of Zelda.

Samma älskade koncept trots allt

Alla olikheter åsido kommer du känna igen grundkonceptet som alla Zelda-spel har gemensamt. Leta efter skatter i templen, använda dem för att komma vidare i världen ovan jord och ta dig an sidouppdrag i byarna från folk som behöver hjälp. Tycker du att dagens Zelda-spel är för lätta med alla sina ledtrådar som knuffar dig i rätt riktning ska du utmana dig själv med Zelda II: The Adventure of Link. Spelet håller samma höga kvalitet som andra Zelda-spel, men det kräver att du inte ger upp bara för att du misslyckas några gånger.

Om du tycker att utmaningen blir övermäktig kan det vara bra att känna till följande tips och trick:

OBS! SPOILERS I TEXTEN NEDANFÖR!

  • Starta äventyret med att gå nordost mot templet i Parapa-öknen
  • För att färjkarlen ska hjälpa dig i Saria måste du ha pratat med Bagu, och honom finner du i skogen lite norr om byn (hans hus är dolt så du måste leta omkring i skogen tills du hittar det)
  • Den hemliga graven finns i den sydöstra delen av gravkyrkogården
  • I Darunia kan du hoppa upp på hustaken och gå ned genom en skorsten
  • För att besegra trollkarlsbossen i det fjärde palatset ska du använda Reflect-magin och huka längst till vänster i rummet
  • Den hemliga byn finns nordost om det sjätte palatset, på andra sidan grottan. Hugg ned skogen med hammaren (!) så kommer den uppenbara sig!
  • Använd Spell-magin längst till höger i den hemliga byn (återvändsgränden vid den stora väggen)
  • Blir du träffad av osynliga fiender? Det beror på att du inte har korset som är skatten i det sjätte palatset.
  • Du måste använda magin Thunder för att överhuvudtaget kunna skada spelets näst sista boss (den i det stora palatset som svävar omkring i luften och spottar eld). När du använt Thunder ska du aktivera Jump- och Reflect-magierna för att lättare besegra den.
  • Spelets allra sista boss, Links egen skugga, besegras enkelt genom att stå längst till vänster och vifta vilt med svärdet

SLUT PÅ SPOILERS

  • Lanserades till NES 1988
Dela |