• PRODUKTINFORMATION
  • Genre:
  • Äventyr
  • Action
  • PEGI:
  • 7plus Violence
  • Konsol:
  • Nintendo DS
  • Antal spelare offline:
  • 1-4
  • Utgivare:
  • Nintendo
  • Distributör:
  • Bergsala
  • Releasedatum:
  • 11 december 2009

The Legend of Zelda: Spirit Tracks

Link och Zelda tillsammans i samma äventyr för första gången någonsin! Zeldas själ har lämnat hennes kropp, men kan ta över rustningar och göra dem levande så att Link kan kontrollera dem.

Om du bara tittar på spelets bilder är det lätt att tro att det här är en ren upprepning av det förra spelet, men som vanligt är det under ytan som Nintendos egna spel glänser starkast. Efter att en ond varelse attackerat Zelda separerar hennes kropp och själ, och den sistnämnda följer med Link på ett äventyr som pressar Nintendo DS mer än någonsin tidigare.

Spela som Link och ta kontroll över Zeldas själ

Som vanligt är det Link du har kontrollen över, men den här gången kan vår grönklädde hjälte ta kontroll över Zeldas själ. Stora rustningar – kallade Phantoms – kan tas över av Zelda och sedan kontrolleras av Link. Phantoms storlek och enorma styrka gör de både till pussellösare och slagskämpar av rang. De kan till exempel blockera eldsprutande faror genom att täcka de farliga flammorna och bära Link över lavasjöar.

Link tar hellre tåget

Efter att ha seglat omkring på havet i både The Wind Waker och Phantom Hourglass har Link blivit dyngsur av allt vatten. För att få honom på bättre humör har Nintendo försett världen i Spirit Tracks med räls och det betyder att Link blivit lokförare. Kanonen från de tidigare spelen har han dock kvar, och den rensar effektivt undan fiender som ställer sig i vägen och hindrar hans framfart. Zelda hänger även med på tågresorna och kommer med goda råd och tips om hemligheter.

Multiplayer

Precis som i föregångaren kan upp till fyra spelare tävla mot varandra, även om onlinefunktionen har fått ge vika denna gång. Sex varierande banor finns att välja bland, och målet är att samla fler Force Gems än motståndarna. Banorna är fulla av faror, och som inte det vore nog går det även att rycka åt sig föremål som gör att man till exempel kan placera fallgropar eller bli osårbar.

Styr med din stylus

När Nintendo introducerade total styluskontroll i Phantom Hourglass var det en del (konservativa) fans som rynkade på näsan och trodde att det skulle resultera i svårstyrdhet. Ett bärbart äventyr senare vet de bättre. I det här spelet återvänder samma underbara kontroll där du bara behöver peka på fienden Link ska hugga eller rita ut vilken bana bumerangen ska flyga. Spelkontrollen är lite simplare men samtidigt även betydligt enklare att ta till sig.

Links nya instrument

Du som har spelat några Zelda-spel vet att Link är väldigt förtjust i instrument. De har funnits med ända sedan The Legend of Zelda där flöjten kallade på en virvelvind som transporterade Link mellan de labyrinter som han redan klarat. I det här spelet heter instrumentet Spirit Pipes och det spelas genom att Link (du alltså!) blåser i mikrofonen samtidigt som stylusen används för att nå rätt ton. Innan Link kan besöka ett tempel måste han hitta landens väktare – Lokomos – som lär honom nya låtar att spela på Spirit Pipes. Dessa låtar är helt nödvändiga för att återställa den magiska rälsen som löper genom landet, och dessutom har Spirit Pipes fler funktioner än så...

Dela |

  • BILDER