• PRODUKTINFORMATION
  • Genre:
  • Action
  • Äventyr
  • PEGI:
  • 16plus Violence
  • Konsol:
  • Wii
  • Kompatibla kontroller:
  • Wii Remote
  • Antal spelare offline:
  • 1
  • Utgivare:
  • Nintendo
  • Distributör:
  • Bergsala
  • Releasedatum:
  • 3 september 2010

Metroid: Other M

Efter drygt två decennier får vi äntligen reda på vem Samus egentligen är. Metroid: Other M är hårdkokt action varvat med många och långa filmsekvenser som berättar historien om galaxens tuffaste prisjägare och varför hon väljer att leva ensam i rymden.

Det är ingen hemlighet att handlingen utgör en stor del av Metroid: Other M. Det finns många spel som gör sitt bästa för att få spelaren att känna att han/hon spelar genom en film. Den ambitionen delar även Metroid: Other M, men där andra speltillverkare satsar allt krut på att förmedla känslor i filmsekvenser som kan mäta sig med Hollywood-produktioner vet Nintendo och partnern Team Ninja att det är spelkänslan som alltid drar det längsta stråt.

Metroid: Other M består av blixtsnabb action där spelaren ena sekunden ser Samus från sidan och skjuter rymddrägg, för att andra sekunden njuta av när kameran zoomar in på prisjägaren och monstret hon precis ska avrätta! Som sagt, stor fokus på filmsekvenser och handling, men ännu större fokus på väldesignade och roliga världar!

Läs mer om seriens handling

Se Samus från sidan eller universum genom hennes ögon

Det unika med Metroid: Other M är att du när som helst kan växla perspektiv. Normalt sett spelar du genom att hålla Wii Remote som en NES-kontroll (du styr Samus med styrkorset) men byter du grepp och riktar Wii Remote mot tv:n växlar spelet perspektiv så att det blir samma förstapersonsperpektiv som i Metroid Prime-spelen! I detta läge kan inte Samus röra sig, men hon har full frihet att se sig omkring och precisionsskjuta slödder, vilket är särskilt användbart i bosstrider.

Så här fungerar spelkontrollen

Du håller Wii Remote på sidan och använder styrkorset för att förflytta Samus i åtta olika riktningar i den tredimensionella världen. Det kanske låter osmidigt att använda digital styrning i 3D, men spelet är designat med detta i åtanke.

Med knapp 2 hoppar du och med knapp 1 avlossar Samus projektiler från sin armkanon. A-knappen används för att rulla ihop den kurviga hjältinnan till en morphboll, med vars krafter hon kan utforska trånga utrymmen som annars är omöjliga att ta sig in i. Knapparna och styrkorset används även i kombination, till exempel när du ska avsluta fiender. Undvikningsmanövrar sker genom att trycka på styrkorset i någon riktning precis innan fiendens attack träffar, och är du riktigt skicklig kan du kontra smällen och slå tillbaka! Här skapas en intressant balans... vågar du låta fienden attackera och sedan kontra med risk att åka dit ordentligt, eller håller du dig hellre på tryggt avstånd och använder den lite svagare armkanonen?

Så fort du riktar Wii Remote mot tv:n ser du spelet genom Samus ögon. I detta perspektiv kan du inte röra dig, men du kan se dig omkring och dessutom skjuta missiler. Hålls B-knappen in fokuserar Samus på fienden och kan dessutom vrida kameran. Vad betyder då detta i praktiken? Jo, du behöver aldrig oroa dig för att fladdrig kamera eftersom den inte rör sig i förstapersonsperspektivet innan du trycker ned B-knappen.

Sammantaget är kontrollen, precis som spelet, oerhört snabb och responsiv, och Samus följer verkligen din minsta vink utan att tveka. En trevlig egenskap!

Över en timme filmsekvenser

Framförallt är det så att tredjepersonsperspektivet används i actionmomenten och för att avancera i spelet, medan förstapersonsperspektivet aktiveras när du märker något i bakgrunden som ser misstänkt ut och vill ta en närmare titt. Även när du ser Samus kommer kameran att växla mellan olika vinklar, allt för att skapa så stor dramatik som möjligt under spelets gång. Eftersom kontrollerna är så enkla är det en ren njutning att spela igenom Metroid: Other M, och de över en timme långa filmsekvenserna avlöser varandra för att berätta Samus historia. Man kan alltså nästan säga att du får en långfilm på köpet!

Samus blir närgången

För första gången i ett Metroid-spel kan Samus utföra häftiga närstridsattacker för att göra slut på fiender på de mest spektakulära sätt! Bli inte förvånad när hon kutar upp längs monstrens kroppar för att utdela dödsstöten på några decimeters avstånd, eller när hon på Super Mario 64-maner tar tag i svansen på en fiende och hivar iväg den in i närmaste vägg! Förutom en rad coola attacker av den här typen har hennes armkanon automatiskt sikte, vilket kanske låter för lätt, men spelet är designat så att fienderna verkligen svärmar omkring dig. Tro inte för en sekund att det bara är att hetstrycka på skjutknappen!

Utspelar sig direkt efter Super Metroid

Handlingen i Metroid: Other M tar sin början precis efter det att Samus har sprängt hela planeten Zebes i luften och blivit vittne till hur den lilla Metroid-babyn hon mötte i slutet av Metroid II: Return of Samus offrat sitt liv för att rädda henne från Moderhjärnan i slutet av Super Metroid. Du som har spelat Metroid Fusion kommer kanske ihåg namnet Adam Malkovich? Metroid: Other M berättar vad som hände mellan Super Metroid och Metroid Fusion, samt förklarar varför Samus blev en ensam, iskall prisjägare mitt ute i rymden.

Mannen bakom Super Metroid samarbetar med ninjorna bakom Dead or Alive och Ninja Gaiden

Yoshio Sakamoto heter den japan som ledde arbetet med SNES-klassikern Super Metroid. Spelet är än idag erkänt bra och många Metroid-fans nickar instämmande när man säger att det fortfarande är det bästa spelet i serien (Metroid Prime-serien inräknad). Tillsammans med Team Ninja, folket som tidigare arbetat med de kända serierna Dead or Alive och Ninja Gaiden, skapar Mr. Sakamoto ett helt nytt Metroid-spel som i princip inte har någonting med Metroid Prime-serien att göra. Den här gången är det originalet som skapar nästa klassiker!

9/10
"The story was certainly developed with longtime Metroid fans in mind, but it's also nice that the game is easy to pick up and play for Wii owners who don't have much appreciation for the series."
- Worth Playing

9/10
"It’s distinctly Metroid and a successful translation of the 2D art style the series is known for, sitting pretty right up there with Super Mario Galaxy 2 as a system showcase."
- Nintendo Life

Dela |

  • Wii-spel lanserade i Sverige av Bergsala

    I denna sektion hittar du alla spel som Bergsala har lanserat till Wii i Sverige (plus några till). Tyvärr finns det inte 100% komplett information om alla titlar, men denna nackdel berör främst äldre, lite mer okända spel.

    Hittar du inte det spel du söker här beror det på att det är någon annan distributör som har den titeln. Besök gärna PAN Vision, Electronic Arts, Atari, Ubisoft, Nordic Game Supply, Game Outlet och Activision om du vill läsa om fler spel.