• PRODUKTINFORMATION
  • Genre:
  • Action
  • Strategi
  • PEGI:
  • 3plus
  • Konsol:
  • Wii
  • Kompatibla kontroller:
  • Wii Remote + Nunchuk
  • Antal spelare offline:
  • 1
  • Utgivare:
  • Nintendo
  • Distributör:
  • Bergsala
  • Releasedatum:
  • 6 februari 2009
  • Språk:
  • Engelska
  • Franska
  • Spanska
  • Tyska
  • Italienska

NEW PLAY CONTROL! Pikmin

Visst kan en ny spelkontroll förhöja spelkänslan, men i det här spelet innebär den faktiskt en klar förbättring rent spelmässigt. Saker som inte var möjliga på Nintendo GameCube har realiserats på Wii!

Följande saker skiljer Wii-versionen från Nintendo GameCube-versionen

  • Möjlighet att styra markören oberoende av hur du styr Olimar. Nu är det till exempel möjligt att fly från en fiende samtidigt som du kastar Pikmin på den. Kort sagt kan du styra Olimar åt höger men siktet åt vänster.
  • Markören når klart mycket längre in på skärmen. Faktum är att den når ända ut i skärmens kant. I Nintendo GameCube-versionen nådde den bara en liten bit framför Olimar. Självklart går det inte att kasta Pikmin hur långt som helst - det dyker upp en extra markör! En som visar hur långt det går att kasta Pikmin och en som visar från vilket avstånd Olimar kan kalla på Pikmin.
  • Klart bättre precision. Glöm allt "duttande" som är så typiskt för styrspakar. Med Wii Remote kan du flytta markören millimeter för millimeter.
  • Möjlighet att spela om tidigare dagar. Har du till exempel spelat till dag 28 men inte är nöjd med hur det har gått, kan du starta från vilken dag du vill. Tänk dock på att om du startar från exempelvis dag 13 och sparar efteråt kan du inte spela dag 28 igen, utan måste spela fram till dag 28 på nytt.
  • Små ljud från högtalaren i Wii Remote gör livet för Olimar lättare. När han står under en Pikmin-lök hörs det ett ljud som talar om att han kan trycka på A-knappen för att kalla ut Pikmin. Detta är särskilt användbart om man har kameran långt ifrån sig och inte ser så tydligt på detaljnivå.
  • Går Olimar bakom en vägg syns nu en siluett av honom så att du hela tiden har koll på var den lille gynnaren befinner sig någonstans!
  • Bredbild i Wii-versionen
  • 60Hz - snabbare spel på Wii

En saga baserad på Shigeru Miyamotos trädgård

Pikmin fick liv på Nintendo GameCube med karaktären Olimar som introducerades i det första spelet. NEW PLAY CONTROL! Pikmin har samma innehåll som originalet, men stoltserar med en helt ny spelkontroll som gör det lättare att kontrollera alla Pikmin. Vad är då Pikmin? Det är små varelser som av någon anledning hjälper Olimar med diverse uppgifter, från att bära delar till hans rymdskepp till att besegra livsfarliga fiender. Pikmin är pyttesmå, men tillsammans blir de en kraft att räkna med! I det här spelet finns det röda, gula och blå Pikmin. Låt oss förklara lite närmare...

De röda Pikmin är immuna mot eld, de blå Pikmin överlever i vatten och de gula är lätta så att de kan kastas högt. Dessutom kan gula Pikmin bära bomber som används för att spränga sönder stenväggar eller fiender. Det går att ha max 100 Pikmin med sig åt gången, men typen av Pikmin kan kombineras hur man vill. Olimar själv är ganska hjälplös, så han är helt beroende av hjälpen han får från alla Pikmin. Banorna, som för övrigt är inspirerade av Nintendo-legenden Shigeru Miyamotos egen trädgård, är fulla av fientliga livsformer och nattetid blir de så farliga att Olimar måste lämna planetens yta och återvända på morgonen. NEW PLAY CONTROL! Pikmin är uppdelat i 30 dagar, sedan är spelet slut oavsett hur långt du har hunnit.

Wii Remote har möjliggjort det som var omöjligt för Nintendo GameCube-handkontrollen

NEW PLAY CONTROL! Pikmin är en blandning av action och strategi med en dos Nintendo-känsla. Med Wii Remote är det en barnlek att styra och kontrollera alla Pikmin, eftersom markören i spelet (den som avgör var alla Pikmin ska kastas eller gå) styrs med pekfunktionen. På Nintendo GameCube, där detta kontrollerades med styrspaken, kunde den bara nå en bit framför Olimar. På Wii når den till skärmens ände, eftersom den lille kaptenen och markören styr separat. Som en extra bonus stöder det här spelet bredbildsläge, något som inte fanns i Nintendo GameCube-versionen.

Så här har kontrollerna gjorts om

Kasta Pikmin

Nintendo GameCube: A-knappen
Wii: A-knappen

Kalla på Pikmin

Nintendo GameCube: B-knappen
Wii: B-knappen

Förflytta Olimar

Nintendo GameCube: Styrspaken
Wii: Styrspaken

Förflytta markören

Nintendo GameCube: Styrspaken
Wii: Pekfunktionen

Förflytta Pikmin

Nintendo GameCube: C-spaken
Wii: Nedåt på styrkorset och pekfunktionen

Sortera Pikmin

Nintendo GameCube: X-knappen
Wii: C-knappen

Statusskärm

Nintendo GameCube: Y-knappen
Wii: Plusknappen

Lägg kameran bakom Olimar

Nintendo GameCube: L-knappen
Wii: Z-knappen

Zooma in/ut

Nintendo GameCube: R-knappen
Wii: Vänster/Höger på styrkorset

Ändra kameravinkel

Nintendo GameCube: Z-knappen
Wii: Uppåt på styrkorset

Dela |

  • Wii-spel lanserade i Sverige av Bergsala

    I denna sektion hittar du alla spel som Bergsala har lanserat till Wii i Sverige (plus några till). Tyvärr finns det inte 100% komplett information om alla titlar, men denna nackdel berör främst äldre, lite mer okända spel.

    Hittar du inte det spel du söker här beror det på att det är någon annan distributör som har den titeln. Besök gärna PAN Vision, Electronic Arts, Atari, Ubisoft, Nordic Game Supply, Game Outlet och Activision om du vill läsa om fler spel.