• PRODUKTINFORMATION
  • Genre:
  • Action
  • Äventyr
  • PEGI:
  • 7plus Violence
  • Konsol:
  • Wii
  • Kompatibla kontroller:
  • Wii Remote + Classic Controller GameCube Controller
  • Antal spelare offline:
  • 1
  • Utgivare:
  • Nintendo
  • Releasedatum:
  • 12 oktober 2007
  • Nintendo Points:
  • 800
  • Övrig information:
  • Virtual Console

Super Metroid

Räknas som det bästa Metroid-spelet om man föredrar det klassiska 2D-upplägget.

För er som inte är fullt så insatta i fröken Arans öden och äventyr kan Super Metroid bäst beskrivas som en blandning av Zelda och Mega Man. Det är mycket skjutande precis som i Mega Man och vapen samt uppgraderingar ska erövras, men det har likväl ett äventyrligt upplägg med varierande miljöer och mycket utforskande. Precis som i Zelda.

Handlingen tar vid direkt efter Metroid II: Return of Samus

Upplev den totala stämningen i Super Metroid. Få andra spel har en sådan atmosfär som den sjätte delen (enligt seriens handling) i Metroid-sagan. Det här spelet utspelar sig direkt efter Metroid II: Return of Samus och liknar till stor del det allra första Metroid-spelet i handlingen. Efter att ha utrotat alla Metroids förutom en liten baby-Metroid på planeten SR-388 (Metroid II: Return of Samus) överlämnar Samus den lilla Metroiden till ett gäng forskare på en rymdstation för att de ska kunna lära sig mer om den farliga varelsen, och förhoppningsvis dra nytta av dess resurser för att hjälpa människor. Precis när Samus lämnat rymdstationen i tron att hon kan koppla av så får hon ett nödmeddelande. Stationen är under attack!

Samus beger sig illa kvickt tillbaka och ser ödeläggelse framför sina fötter. Någon har kommit, sett och sprängt. Efter en kort stund konfronterar Samus rymdpiraternas fruktade ledare, Ridley, varpå besten flyr med den lilla Metroiden och lämnar kvar Samus och en tidsinställd bomb. Fly...

Det finns inte många spel som smiskar Metroid på fingrarna när det gäller atmosfär. När Samus landar på planeten Zebes, där rymdpiraterna har sitt högkvarter, spöregnar det och ingen fiende syns till. Allt är kusligt tyst förutom en dov bakgrundsmusik som ingjuter oro. Snart upptäcker Samus en grotta som hon rusar in i, men även här är allt dött. Hon tar sig vidare ned till de nivåer där hon slogs mot Moderhjärnan i det första Metroid, men hon möter samma syn. Tomhet, tystnad och ödeläggelse. Vad har hänt på planeten Zebes?

Tempot håller ångan uppe genom hela äventyret

Super Metroid är dock inte bara atmosfär. Det här är ett ruskigt bra äventyr som aldrig blir segt eller drygt. Spelet är inte alltför stort, men det är spännande hela vägen fram. Vare sig man söker skydd från ösregnet på Crateria, konfronterar biologiska livsformer i Brinstar eller tar försiktiga steg i Wrecked Ship så bjuder Super Metroid på en spelupplevelse utöver det vanliga. Tillbehör som Grapple Beam, Super Missile, Power Bomb och Screw Attack hjälper vår hjältinna på sin väg, vilket behövs mot alla groteska monster som väntar på henne.

Gillar man spännande äventyr får man bara inte missa Super Metroid. Det här är tv-spelshistoria i spelbar form och har man inte upplevt Super Metroid så har man inte spelat ett av de bästa spelen som 90-talet bjöd på.

Lanserades till SNES 1994.

Stöder Wii Komponentkabel i Interlace Mode (för dig som har LCD- eller plasma-tv).

Dela |

  • Borttagning av spel från Virtual Console-tjänsten

    Följande Virtual Console-titlar slutade säljas den 31 mars:

    R-TYPE (Turbografx)

    Super R-Type (Super Nintendo)

    R-TYPE III: THE THIRD LIGHTNING (Super Nintendo)

    Vigilante (Turbografx)

    Ninja Spirit (Turbografx)

    LEGEND OF HERO TONMA (Turbografx)

    Du som har laddat ned dessa spel tidigare, men tagit bort dem, kommer dock kunna fortsätta ladda ned titlarna även efter den 31 mars. Men har du aldrig laddat ned spelen ovan är alltså 30 mars sista chansen att göra det!