• PRODUKTINFORMATION
  • Genre:
  • Racing
  • Multiplayer
  • Barnvänligt
  • PEGI:
  • 3plus
  • Konsol:
  • Wii
  • Kompatibla kontroller:
  • Wii Remote + Classic Controller GameCube Controller
  • Antal spelare offline:
  • 1-2
  • Utgivare:
  • Nintendo
  • Releasedatum:
  • 2 april 2010
  • Språk:
  • Engelska
  • Nintendo Points:
  • 800
  • Övrig information:
  • Virtual Console

Super Mario Kart

Det allra första Mario Kart-spelet är en av de största klassikerna som finns! Ladda ned nu och upplev en tidlös klassiker som aldrig kommer att bli föråldrad!

Super Mario Kart är det allra första Mario Kart-spelet och lanserades till SNES för väldigt länge sedan, i en tid då simulerad 3D var bland det häftigaste som fanns. Innan det här spelet hade Nintendo lanserat F-Zero till samma maskin, men där gick det bara att spela ensam. Till skillnad från det spelet är skärmen i Super Mario Kart alltid delad i två, även när du spelar själv. På den övre delen ser du loppet och på den undre en tydlig karta som visar alla förares positioner. Farten är något lägre än i F-Zero, men fartkänslan är det inget fel på!

Inte alls som Mario Kart Wii

Om du har vuxit upp med de Mario Kart-spel som lanserats på senare tid kommer förmodligen Super Mario Kart att komma som en mindre chock. I det här spelet har vapnen inte alls samma betydelse för utgången och det finns till och med bara begränsat antal av dem! Istället för frågeteckenblocken finns det i Super Mario Kart gula plattor du åker över för att få ett vapen. När en platta är "överkörd" blir den röd och ger inga fler vapen. Detta öppnar för ett taktiskt spel där det gäller att köra över de mest tillgängliga plattorna först för att försvåra för motståndarna. Dessutom finns det oftast bara ett gäng plattor per varv, och inte lite överallt som i dagens Mario Kart-spel. Kort sagt har körskickligheten mycket större betydelse i Super Mario Kart.

Förutom att det finns mycket färre vapen så har föremålen mycket större effekt. De röda Koopa-skalen till exempel sätter motståndaren ur spel betydligt längre tid än vad de gör i Mario Kart Wii. Det KÄNNS när du blir träffad i Super Mario Kart, och ett enda skal kan avgöra ett helt race.

Spelstil

Eftersom banorna saknar backar och sluttningar är alla vägar helt platta. Det kanske låter tråkigt, men Ghost Valley, Donut Plains och de andra banorna är extremt kurviga och smala, vilket gör att din körskicklighet sätts på prov ordentligt. Du får inte något större utrymme för misstag.

En annan viktig detalj är de små hoppen som går att utföra med L- och R-knapparna (om du spelar med Classic Controller eller Classic Controller Pro), och som är livsviktiga för att ta kurvorna på rätt sätt. Vill du bli riktigt bra på Super Mario Kart måste du behärska dessa små hopp och få in känslan ordentligt innan du utmanar 150cc!

Lanserades till SNES 1993.

Stöder Wii Komponentkabel i Interlace Mode (för dig som har LCD- eller plasma-tv).

Fortsätt till Battle Mode

Fortsätt till Karaktärer

Fortsätt till Föremål

Dela |

  • Borttagning av spel från Virtual Console-tjänsten

    Följande Virtual Console-titlar slutade säljas den 31 mars:

    R-TYPE (Turbografx)

    Super R-Type (Super Nintendo)

    R-TYPE III: THE THIRD LIGHTNING (Super Nintendo)

    Vigilante (Turbografx)

    Ninja Spirit (Turbografx)

    LEGEND OF HERO TONMA (Turbografx)

    Du som har laddat ned dessa spel tidigare, men tagit bort dem, kommer dock kunna fortsätta ladda ned titlarna även efter den 31 mars. Men har du aldrig laddat ned spelen ovan är alltså 30 mars sista chansen att göra det!