• PRODUKTINFORMATION
  • Genre:
  • Racing
  • PEGI:
  • 3plus
  • Konsol:
  • Wii U
  • Kompatibla kontroller:
  • Wii U GamePad Wii U Pro Controller Wii Remote Wii Remote + Classic Controller
  • Antal spelare offline:
  • 1
  • Utgivare:
  • Nintendo
  • Releasedatum:
  • 21 februari 2013
  • Språk:
  • Engelska
  • Övrig information:
  • Endast via Nintendo eShop

F-ZERO (Wii U)

F-ZERO är inte bara ett bilspel vilket man kan tro om man tittar på bilderna. F-ZERO är det första äventyret med Captain Falcon, galaxens främsta prisjägare.

Känner du igen citatet i ingressen från Nintendo Magasinet nummer 2 1991 (Power Player-bilagan)?

Simulerad 3D på 90-talsvis

När en ny konsol kommer är det alltid lika spännande att se vad som går att göra - som inte var möjligt tidigare. I F-ZERO introducerades Mode 7, vilket i praktiken handlade om att skala och rotera spritegrafik i hög hastighet för att simulera 3D. Just Mode 7 var en sak som skiljde Nintendos SNES från SEGAs Mega Drive, och Nintendo använde denna teknik i väldigt många spel, bland annat i Pilotwings och Super Mario Kart.

Även om grafiken idag självklart inte är särskilt märkvärdig så är F-ZERO fortfarande ett roligt spel som dessutom är väldigt svårt och ingenting du klarar på en kväll (om du inte är ett naturbegåvat fullblodsproffs). F-ZERO är ett racingspel där du istället för vanliga bilar kör omkring i svävare som inte nuddar marken. Det innebär att spelkänslan skiljer sig rejält från vanliga racingspel där hjulens friktion mot marken simuleras för att sladda i kurvorna. Det går visserligen att "sladda" här också, men inte alls på samma sätt.

Det finns fyra olika förare/svävare att välja mellan

Captain Falcon och hans svävare Blue Falcon

Blue Falcon är motsvarigheten till Mario i Mario Kart-spelen och erbjuder en balanserad körning utan att vara särskilt bra eller dålig på någonting.

Dr. Stewart och hans svävare Golden Fox

Golden Fox accelererar snabbt som blixten och kommer oftast iväg först vilket är en stor fördel, men är klent byggd och tål inte många tacklingar innan den kvaddar. Dessutom är den långsammast av alla.

Pico och hans svävare Wild Goose

Wild Goose är ytterst stryktålig och dessutom snabb. Nackdelarna är att den dels får tillbaka energi väldigt långsamt, och dels är accelerationen inte den bästa.

Samurai Goroh och hans svävare Fire Stingray

Fire Stingray är motsvarigheten till Bowser i Mario Kart-spelen. Dels körs den av den skurkaktige Samurai Goroh, och dels accelererar den så långsamt att man tror att den står stilla ett tag. Toppfarten är dock den högsta, så för dig som är duktig på att köra är denna svävare det bästa valet.

Bra att känna till för dig med dödsförakt på banan

Banorna i F-ZERO är precis i alla andra SNES-spel som använde Mode 7 helt platta, men samtidigt väldigt kurviga och svårkörda. Den bästa taktiken att ta sig igenom hårnålskurvor brukar sällan vara att använda bromsen, utan istället trycka in gasknappen upprepande gånger.

Den största faran på de högre nivåerna i F-ZERO är de så kallade varvningsoffren som av spelet "placeras ut" på banorna med otrolig precision och ondska! Ett varvningsoffer står stilla, och när du råkar köra in i det exploderar svävaren (inte din alltså) och du kastas in i väggen och förlorar både fart, tid och energi.

För att få tillbaka energi kör du över särskilda fält som du ofta hittar precis efter eller innan startlinjen.

Följande kan du bara göra i Wii U-versionen

  • Köra i 60Hz
  • Spela på Wii U GamePad
  • Spara en backup
  • Posta high score-bilder och prata om spelet i Miiverse

En backup i detta fall betyder att du kan spara dina spelframgångar till en viss plats i spelet (som du väljer själv), och sedan kunna återvända dit när som helst.

Om du redan har F-ZERO till Wii (Virtual Console) och fört över det spelet till Wii U med System Transfer kommer du kunna köpa den här versionen till ett kraftigt reducerat pris!

  • Lanserades till SNES 1992
  • Spela endast på Wii U GamePad utan tv:n
Dela |

  • FILMER
  • BILDER