Denna Direct visade bland annat de tre huvudlägena i Splatoon 3: Turf War, det ikoniska spelläget där fyra mot fyra kämpar för att måla in sin terräng; Salmon Run, ett samarbetsläge där ett lag på fyra avvärjer vågor av farliga Salmonid-bossar för att samla in guldägg och Story Mode "Return of the Mammalians" som sätter spelarna i Agent 3:s skor i kampen mot de onda Octarianerna.
Dessutom återkommer eventen som kallas Splatfests. Det första av dessa nya Splatfests får sin världspremiär den 27 augusti och erbjuder alla Nintendo Switch-ägare möjligheten att delta i detta globala evenemang innan spelet lanseras den 9 september. Spelare som har laddat ner demoversionen kommer att få en kod med en sjudagars provperiod inför Splatfest World Premiere. Både nykomlingar och veteraner i Splatoon-serien får tre teman att välja mellan och pröva på nya Tricolor Battles.
Nintendo Co., Ltd., Kyoto, Japan, är ett världsledande företag inom interaktiv underhållning, och ligger bakom ett antal ikoniska varumärken såsom Mario™, Donkey Kong™, The Legend of Zelda™, Metroid™, Pokémon™, Animal Crossing™, Pikmin™ och Splatoon™.