nintendo logo

Vad är Nintendo eShop?

Nintendo eShop är en onlineaffär där du bland annat kan ladda ner demoversioner av spel, kolla på färska trailers och leta efter information om olika titlar.

Från vilka konsoler kommer jag åt Nintendo eShop?

Nintendo Switch, Wii U och konsolerna i Nintendo 3DS-familjen. I respektive konsols manual finns det tydliga instruktioner för hur du kopplar upp dig mot Nintendo eShop.

Hur vet jag om ett spel är bra eller dåligt?

Ofta finns det minst en film som visar spelet i rörelse, och dessutom kan alla som spelat i minst en timme sätta betyg. Varje spel visar hur många användare som satt betyg samt snittbetyget. På detta sätt får du en bra uppfattning om vilken kvalitet spelet håller. I slutändan beror det givetvis på vad du tycker är bra och vad du tycker är dåligt men många spel erbjuder dessutom en kostnadsfri demo* som du kan ladda ner och provspela.

*En demo är en utvald del av ett spel som du får prova utan att betala något för att bättre bilda dig en uppfattning om vad det handlar om.

Kan jag sätta mina egna betyg?

Jadå. Det enda som krävs är att du spelat spelet du vill betygsätta i minst en timme.

Hur köper jag någonting på Nintendo eShop?

Du måste fylla på ditt Nintendo eShop-saldo med antingen ett bankkort (VISA eller Mastercard fungerar, tänk på att en vuxen måste fylla i uppgifterna) eller genom att fylla i en aktiveringskod som du hittar på Nintendo eShop-kort som finns att köpa i vissa spel-, service- och matvarubutiker.

Du måste använda något av dessa två sätt för att handla i Nintendo eShop.

Sparas mina bankkortuppgifter?

Du får välja om den ska lagras eller inte (ofta vill man lagra för smidighetens skull så att man slipper mata in alla siffror varje gång saldot ska fyllas på). Däremot måste du, av säkerhetsskäl, ange kortets CSV-kod varje gång.

Jag har en nedladdningskod, hur använder jag den?

  1.  Starta ”Nintendo eShop”
  2. Peka på rutan där det står ”Enter Download Code”
  3. Använd pekskärmen för att fylla i din nedladdningskod och klicka på ”ok”

Hur mycket minne på konsolen krävs för att ladda ned olika spel?

Det varierar kraftigt från spel till spel och från konsol till konsol. Spel till Wii U är till exempel oftast större än spel till Nintendo 3DS. Vissa spel tar bara upp några få MB medan andra kräver många GB. Du måste ha tillräckligt med plats på systemminnet för att kunna ladda ned ett spel. Får du slut på minne måste du radera mjukvara som du inte använder så ofta (du kan alltid ladda ned spel du en gång köpt igen utan extra kostnad*).

*Detta gäller så länge du har kvar ditt Nintendo eShop-konto. Om du raderar ditt konto är dina nedladdade spel borta för alltid.

Felsökning

När jag ska titta på trailers står filmen bara och laddar eller spelas upp lite i taget innan den börjar ladda igen. Varför?

Det kan hända att det är mycket trafik i Nintendo eShop för tillfället eller att din bredbandsanslutning är långsam. På Wii U kan du gå in under ”Menu” och sedan ”Settings / Other” för att ändra videokvaliteten (”Video Quality”). Väljer du låg kvalitet (Low) kommer filmerna spelas upp lättare.

Hur gör jag för att få igång spelet som jag har på ett kod-kort?

Börja med att gå till den här hemsidan och skapa ett konto: https://my.nintendo.com/. Tänk på att barn kan behöva en målsmans tillåtelse att köpa eller ladda ner spel, så minst en vuxen i familjen bör också skapa ett konto.  Logga in på kontot på din konsol och välj Redeem Code i Nintendo eShop.

Jag försökte göra ett köp på Nintendo eShop, köpet avbröts men pengarna drogs ändå, varför?

Om ett köp i Nintendo eShop avbryts i ett sent skede och du inte har kunnat ladda ner det du försökte köpa så har med största sannolikhet inga pengar dragits från ditt konto. Din bank känner av att ett köp påbörjats och reserverar det aktuella beloppet i väntan på att köpet skall slutföras. När det gått ett par dagar utan att Nintendo dragit pengarna så släpper banken reservationen och pengarna släpps tillbaka på ditt konto. Så avvakta några dagar och kontakta service@bergsala.se ifall pengarna inte släppts tillbaka då. Du kan även höra med din bank för att bekräfta detta. 

Jag vill häva ett köp på Nintendo eShop, jag är inte nöjd med spelet, hur?

När du genomför ett köp på Nintendo eShop så måste du godkänna detta villkor innan köpet genomförs:
”I consent that Nintendo begins with the performance of its obligations before the cancellation period ends. I acknowledge that I therefore lose my right to cancel”
Detta betyder att ångerrätten inte gäller. Däremot kan vi hjälpa dig om du anser att produkten du köpt är defekt, men då behöver vi en detaljerad beskrivning av felet/felen. Maila oss på service@bergsala.se, använd alltid den mailadress som ditt Nintendo Account är kopplat till och bifoga gärna kvitto på köpet.

Kan jag flytta ett digitalt köpt spel från ett Nintendo Account till ett annat?

Nej.

Kan jag sälja eller överlåta mitt Nintendo Account om jag exempelvis säljer min konsol?

Nej.

Jag får en felkod när jag försöker starta ett digitalt spel på konsolen, det står något om att kontot inte längre är aktivt, vad betyder det?

För att kunna spela ett nerladdat spel så måste kontot som köpte/laddade ner spelet vara inloggat och aktivt på konsolen. Du kan kontrollera att kontot är aktivt genom att gå in på din profil på Nintendo eShop.

Jag har köpt ett Nintendo eShop-kort med pengar/spel, men koden fungerar inte, varför?

Kontrollera att kod-kortet är giltigt i den region som ditt Nintendo Account är inställt på, du kan exempelvis inte sätta in Euro på ett konto med SEK som valuta. Du kan även maila oss en bild på koden samt felkoden som du får upp i NIntendo eShop så kollar vi närmare på vad felet kan vara.