fbpx
nintendo logo

 

 

 

 

 

Kid Icarus: Uprising

  • Ängeln Pit är tillbaka, och det är Super Smash Bros.-regissören Masahiro Sakurai som står för utvecklingen!

    Ljusets gudinna Palutena och mörkrets gudinna Medusa var verkligen som dag och natt. Palutena skyddade människorna på jorden som sitt eget folk, Medusa avskydde dem och förvandlade folket till sten.

    På grund av dessa illgärningar fängslade Palutena Medusa djupt nere i underjorden, där hennes vrede växte sig allt starkare. Medusa slog sig ihop med de underjordiska monstren och hennes armé överträffade till slut Palutenas i styrka. Det hela slutade med att ljusets gudinna spärrades in i palatset i skyn, medan mörkrets gudinna regerade över både människor och änglar.

    Palutenas sista hopp stod till hennes personliga livvakt Pit. Han satt fängslad i underjorden, men eftersom de starkaste trupperna vaktade Palutena uppe i skyn lyckades Pit fly och påbörjade en mödosam resa för att rädda sin gudinna. Han lyckades förstås besegra det onda och rädda det goda, och Medusas planer var ett minne blott.

    Det var 25 år sedan...

    På något konstigt sätt har Medusa återvänt och den här gången nöjer hon sig inte med något mindre än totalt världsherravälde. Trots att Pit är en ängel med vingar kan han inte flyga, ett faktum han gärna tystar ned. Men med Palutenas magiska krafter får hans vingar förmågan att flyga några minuter åt gången. Dessutom kan Palutena kommunicera med Pit via telepati, och deras livliga konversation syns på pekskärmen.

    Kan Pit stoppa Medusa så här ett kvarts sekel efter originalet? Svaret på den frågan är som vanligt upp till dig som spelare!

    Spelets upplägg

    Luften

    Medusas underjordiska armé ställer till problem och förstör nere på jorden, men portarna som länkar Skyworld (Palutenas rike) med jorden kan på grund av de ondas krafter inte öppnas på marknivå. Därför måste Pit flyga den första sträckan för att sedan landa och besegra bossen som finns i området.

    Luftpartierna i Kid Icarus: Uprising påminner mycket om spel som Sin and Punishment och Star Fox 64 3D. Bilden rullar på automatiskt och du styr bara Pit vänster/höger samt uppåt/nedåt - tänk dig som ett bilspel där du håller gasen intryckt hela tiden. Trots den förenklade spelkontrollen under dessa partier bjuder flygfärderna på action så intensiv att de får de flesta andra spel att framstå som långsamma och händelsefattiga.

    Marken

    När kraften i Pits vingar upphör måste han landa på fast mark, och här förvandlas Kid Icarus: Uprising från ren action till äventyrsaction. På marken har du full kontroll över Pit och kan utforska miljöerna i den takt du själv önskar. Detta innebär att du på land också måste ta kontroll över kameran och justera den så att den på bästa möjliga sätt följer händelseförloppet.

    Kameran sköts med samma pekskärmskontroller som siktet. För du siktet till skärmens kant kommer kameran att rotera, och drar du stylusen snabbt sker rotationen snabbare. Kombinera detta med det faktum att du kan stanna kameran på fläcken så har du en riktigt flexibel spelkontroll som är anpassad för alla situationer!

    Ställ ingår vid köp

    När du köper Kid Icarus: Uprising ingår ett ställ som du placerar Nintendo 3DS-konsolen i. Du behöver förstås inte använda det om du inte vill, men då spelet är väldigt intensivt, har ett grymt högt tempo och kräver stor precision kan det vara skönt att placera din konsol i stället så att den verkligen är helt still under spelets gång.



Kid Icarus: Uprising

Lanseringsdatum: 09 april 2014
System: Nintendo 3DS
Genre: Action, Shooter
Spelare: 1-6 (lokalt) | 2-6 (online)
Flerspelarlägen: Samtidigt
Åldersmärkning:
Utgivare: Nintendo
Utvecklare: Project Sora Co., Ltd.
Distributör: Bergsala
Text:
Funktioner: Internet, StreetPass, SpotPass

OBS! Om spelet har stöd för 3D kan den effekten endast visas på spelkonsolerna Nintendo 3DS, Nintendo 3DS XL, New Nintendo 3DS och New Nintendo 3DS XL. På Nintendo 2DS kan du bara spela i 2D. På denna sida visas alla bilder och filmer från spelen i 2D.